نکات امنیتی که یک معاون اجرایی باید بداند و رعایت کند
برای اینکه در پستی که عهده دارش شده ایم فردی موفق باشیم و در انجام امور محوله سربلند باشیم باید مواردی را رعایت کنیم و در رعایت این موارد برای خودمان خط قرمزهایی قرار دهیم و این عبارت را در نظر داشته باشید که در هر پستی و هر مسئولیتی که بر عهده می گیرید سعی کنید جز بهترینهای این پست باشید و به کار خود علاقه داشته و عشق بورزید
حرکت بر اساس قانون و آیین نامه آموزشی
-کلیه همکاران هر گونه محبت و ارفاغی در حق دانش آموز داشته باشند باید در محدوده آیین نامه های آموزشی باشد و این محبت تا جایی پیش نرود که پای همکار به تخلفات کشیده شود .
-سعی کنید در انجام امور خودتان باشید و خود را به جای دیگری قرار ندهید هرگز بجای دانش آموز انتخاب واحد نکنید
-هرگز بجای دانش آموز در مورد استفاده کردن یا نکردن از تبصره تصمیم گیری نکنید آیین نامه را برایش توضیح دهید و حق انتخاب را به خودش واگذار نمایید.
-هرگز بجای همکار ورقه امتحانی را تصحیح یا امضا ننمایید.
-در طول سالتحصیلی اگر دانش آموز انتقال آمده یا ترک تحصیل یا انتقال رفته دارید حتما در دفتر آمار قید نمایید
-هرگز بجای همکار ریز نمره ای را امضا نفرمایید و نمره ای را تغییر ندهید.
-هرگز با یک تماس تلفنی همکار نمره ای را تغییر ندهید ابتدا از همکار تقاضا نمایید به مدرسه آمده ریز نمره را تحویلش دهید و ایشان تغییرات لازم را داده و شما این تغییرات را در سیستم اعمال نمایید.
-اگر مورد کمیسیونی مثل صغر یا کبر سن دارید و مورد را به اداره ارسال کرده اید تا زمان آمدن پاسخ کمیسیون از انجام کار مربوطه خودداری نمایید.
-اگر در مدرسه کارهای همکار دیگری را انجام می دهید در پایان کار از همکار بخواهید کار شما را چک کرده تا مسئولیت بعدی را گردن شما نندازد.
-در مورد تحویل پرونده و مدارک تحصیلی طبق بخشنامه مربوطه عمل نمایید و به فردی که در بخشنامه شاملش می شود تحویل دهید.
-هرگز نامه ای را بجای مدیر امضا نفرمایید و اگر در مدتی که مدیر در مدرسه نیستند و امور مدرسه را طبق نامه اداری به شما واگذار کرده اند در امضا از عبارت اسم خودتان با عبارت از طرف استفاده نمایید.
-اگر دانش آموزی انتقالی دارید حتما از مدرسه قبلی کد سوابق گرفته و در سیستم اعمال نمایید.
-اگر دانش آموز تغییر رشته داشته باشید که از مدرسه دیگر آمده است مدارک این فرد از نظر رعایت کردن مفاد بخشنامه و انتخاب واحد صحیح دروس تغییر رشته و کسب نمره قبولی چک نمایید
-همکارانی که در مدارس پسرانه فعالیت دارند دانش آموزان مشمول را به موقع شناسایی و برای اخذ معافیت تحصیلی به نظام وظیفه معرفی نمایند
رعایت نکات امنیتی در مورد رمزهای سامانه ها تحت اختیار
یکی از وظایف اولیه معاونین اجرایی حفظ و نگهداری رمزهای سامانه های در اختیار او می باشد همچنین باید تمهیدات لازم برای بالابردن ضریب امنیت اطلاعات در سیستم خود را بکار ببرد وقتی برای اولین بار به مدرسه ای وارد می شوید و از معاون قبلی رمزها را دریافت می کنید در اولین قدم باید کلیه رمزها را تغییر دهید تا بعدا دستکاری اطلاعات توسط عده ای دیگر گریبانیگیر شما نگردد اگر فردی به رمز سناد دسترسی پیدا کند و قبل از اینکه شما متوجه شوید همه را لغو ثبت نام کند یا آدرسها را جابجا کند یا رشته ها را جابجا کند بعدا چه مشکلاتی گریبانیگر شما خواهد شد در مورد سایر سامانه ها نیز چنین اتفاقاتی دور از ذهن نخواهد بود در خیلی از مناطق وقتی سامانه ای راه اندازی می شود اداره رمز پیش فرض برای تمام مدارس اعلام می کند خیلی از همکاران این رمز تغییر نمی دهند باید رمزهای پیش فرض اداره نیز تغییر کند اگر در مکانی غیر از مدرسه به یکی از سامانه ها مراجعه کردید و احساس کردید شخصی متوجه رمز شما شد در اولین قدم رمز تغییر دهید .اگر در یکجای دیگر مجبور به کار کردن با سامانه ها مثل کافی نت یا یک جای دیگر و احساس کردیم رمز لو رفت فوری اقدام به تغییر رمز بنماییم
یک نکته مهم:اگر بنا به دلایلی رمز یکی از سامانه های در اختیار خود را بنا به دلایلی در اختیار یکی دیگر از همکاران قرار دادید بعد از انجام کار رمز خود را تغییر دهید
نکات امنیتی در مورد محل ذخیره ای برنامه های مدارس
در گام بعدی باید در برنامه های مدارس محل امنی برای ایجاد ذخیره ها ایجاد نماییم تا اگر خدای ناکرده سیستم به علت نامعلوم کار نکرد و مجبور به نصب ویندوز بشویم و فرصت ذخیره گیری نداشته باشیم این مکان امن خیال ما را از بابت اینکه ذخیره های ما از بین نرفته اند راحت کند .همچنین توصیه می گردد علاوه بر ایجاد مکان امن در پایان هر نوبت از اطلاعات ذخیره بر روی سی دی گرفته و نگه داری کنیم ذخیره بر روی سی دی امن تر از فلش می باشد چون امکان ویروسی شدن فلش وجود دارد ولی امکان ویروسی شدن سی دی وجود ندارد همچنین توصیه می گردد در پایان هر سالتحصیلی که کلیه کارهای سال جاری انجام گرفته و دفاتر فارغ التحصیلی -ریز نمرات-دفتر امتحانات چاپ و صحافی گشته و آماده شروع سال جدید هستیم از اطلاعات یک ذخیره گرفته و در دفتر امتحانات آن سال نگه داریم .
ایجاد محل امن برای ذخیره ای خود
وقتی پایگاه جدیدی ایجاد می گردد سیستم محل ذخیره ها به صورت پیش فرض در درایوی که ویندوز نصب هست تعیین می کند (program filr-pajoohesh-dana) این مسیر پیش فرض است اگر ذخیره های خود را اینجا داشته باشید اگر خواستید ویندوز خود را دوباره نصب کنید و یا اگر خدای ناخواسته یک موقع دیدید سیستم کار نمی کند و مجبور به نصب ویندوز باشید کلیه ذخیره ها از بین می رود برای رفع این مشکل در اولین فرصت وارد هلپر مدرسه شده و گزینه ((ذخیره و بازیابی)) را زده و اولین گرینه ((مشخص کردن مسیر پیش فرض برای ذخیره سازی و بازیابی)) را زده و یک درایوی غیر از درایوی که ویندوز نصب نیست انتخاب و یک پوشه ای انتخاب کنید تا کلیه ذخیره ها در آن ذخیره گردد در اینجا من در درایو F پوشه ای به نام ((دانا)) ایجاد کرد ه ام
یک نکته: همیشه بعد از انجام هر کاری در سیستم های دانش آموزی هر چند اینکار یک کار جزئی باشد در پایان همان روز از اطلاعات خود ذخیره بگیرید
یک نکته: همیشه برای کارهای پایان دوره یا پایان نیمسال مثلا بعد از ورود نمرات نوبت اول یا خرداد یا شهریور از اطلاعات خود ذخیره گرفته و در یک سی دی یا فلش قرار دهید که اگر یک موقع اطلاعات بنا به دلایلی مثل سرقت از دست رفت برای بازیابی اطلاعاتی داشته باشیم
نکات امنیتی در مورد مرورگرهای اینترنتی
بیشتر کارهای معاونت اجرایی بر پایه اینترنت شده است و در این مورد اگر نکاتی را رعایت نکینم باعث لو رفتن رمزهای سامانه ها خواهد شد معمولا دو مرورگر فایر فاکس موزیلا و کروم دو مرورگر پرکاربرد ایرانی ها هستند که ما به این دو اشاره می کنیم
نکات امنیتی مرورگر فایر فاکس موزیلا
وقتی به سامانه ای می خواهیم وارد شویم (مثلا فاینال) وقتی نام کاربری و رمز عبور را می زنیم معمولا پیامی مبنی بر اینکه آیا می خواهید رمز به خاطر داشته باشد می دهد که اگر تایید کنید از این به بعد هر کسی در سیستم شما وارد ان سامانه شود و نام کاربری را بزند چون قبلا یادآوری رمز تایید کرده اید وارد سامانه خواهد شد دستیابی به نام کاربری مدارس خیلی راحت می باشد چون اکثرا با کد مدرسه و در مورادی به حرف کوچکS در ابتدای کد می باشد امکان ورود و دستکاری اطلاعات وجود دارد برای جلوگیری از اینکار برای اولین بار وارد سامانه می شویم و در خواست یادآوری رمز را می دهد روی((never)) کلیک کنیم .
یکی دیگر از کارها پاک کردن هیستوری مرورگر است .در مطمئن ترین راه از تنظیمات مرور گر تنظیم را بر ((هر گز یادآوری نکن)) می گذاریم برای اینکه از منوی((Tools)) آخرین گزینه((option)) را اجرا کرده در صفحه باز شده روی ((Privacy)) کلیک کرده و از کادر
((Never Remember history)) را انتخاب خواهیم کرد بعد از این لحظه به هر سایتی و هر سامانه ای رفته باشید در تاریخچه مرور گر قابل مشاهده نخواهد بود و دسترسی به رمز ها مقدور نخواهد بود در این مورد چون احتمال دارد تا حالا رمزها در مرورگر باشد قبل از این کار از منوی((هیستوریHistory)) کلیه تاریخچه را حذف و سپس اقدام به اجرای روش گفته شده نمایید
در برخی مواقع همکاران بنا به دلایلی مجبور به کار در کامپیوتر دیگری می شوند مثلا بعلت نبود اینترنت و یا سرعت پایین اینترنت مجبور به رفتن به کافی نت و یا کامپیوتر شخصی افراد در منزل دوستان و آشنایان می کنند این در مورد سامانه های اینترنتی می باشد اگر بعد از کار هیستوری را پاک نکنید آن کامپیوتر به دست یک شخص آشنا به کامپیوتر بیفتد به سامانه هایی که رفته اید به همراه نام کاربری و رمز شما دسترسی پیدا خواهد کرد شما هم می توانید این کار را بکنید و خواهید فهمید که دسترسی به نام کاربری و رمز برخی سایتها خیلی آسان می باشد بنابراین این مورد خیلی جدی بگیرید نه تنها در مورد سامانه های مدارس بلکه در مورد حسابهای بانکی که برای آن نام کاربری و رمز داده اید هم باید رعایت کنید .
فهمیدن نام کاربری و رمز از منوی((Tools)) گزینه((option)) را اجرا کنید در صفحه باز شده((security)) را بزنید و در صفحه باز شده اگر ((Saved logins)) را بزنید کادری باز می شود که در آن آدرس سایتها به همراه نام کاربری مشاهده می گردد اگر روی ((Show password)) کلیک کنید رمزها را هم نشان خواهد داد در تصویر زیر من به سایت اتوماسیون منطقه رفته ام که نام کاربری نشان داده شده است
حالا شما به نام کاربری و رمزها دسترسی دارید برای اینکه به این اطلاعات کسی دسترسی نداشته باشد همه یا تعدادی از لینکها یی را می خواهید انتخاب و((Remove برای یک لینک دلخواه و Remove all برای حذف کلیه لینکها))استفاده کنید
نکات امنیتی مرورگر کروم
معمولا همکارانی که با سیستم عامل ایکس پی کار می کنند این نکته را بدانند که این سیستم تا نسخه 49 را قبول می کند و نسخه های بالاتر در این سیستم کار نمی کنند پس اگر نسخه جدیدتری دانلود کردید و دیدید کار نمی کند به این دلیل می باشد.
در این مرورگر به setting رفته
و از آنجا در پایین صفحه روی عبارت((show Advanced setting)) کلیک می کنیم
در گام بعدی منوی ((Passwords and forms)) را پیدا می کنیم اگر روی ((Manage passwords)) کلیک کنیم کلیه سایتهایی که رفته ایم را نمایش خواهد دادحال اگر بخواهیم از این بعد به هر سایتی رفتیم نشانی سایت و رمزش در مرورگر باقی نماند کافیست در همینجا تیک مقابل ((offer to save your web)) را برداریم اگر این تیک برداشته شود از این بعد نشانی و رمز هیچ سایتی در مرورگر باقی نخواهد ماند
اگر روی عبارت((show)) کلیک کنیم رمز سایت را نمایش خواهد داد و با دانستن رمز می توانند به سایت مورد نظر رفته و دستکاریهای لازم را انجام دهند اگر روی علامت((ضربدر)) کلیک کنیم رمز و سایت حذف می شود و دیگر نمی توانند به رمز دسترسی پیدا کنند
این موارد فقط در مورد سامانه های مدارس نمی باشد ممکن است ضربه شخصی هم به شما بزنند و به حسابهای بانکی و سایر حسابهایی که در اینترنت باز کرده اید دسترسی داشته باشند پس قبل از شروع به کار در فضای مجازی امنیت آن را جدی بگیریم
سخن آخر :
سخن اخر با همکاران سنجش مناطق می باشد که قبول داشته باشند پست معاونت اجرایی یک پست تخصصی می باشد و به عنوان ستون اصلی مدرسه به حساب می آید و تنوع کارها در طول سالتحصیلی شاید باعث بروز اشتباهاتی از طرف همکاران بشود اگر قبول کنیم که در هر کاری اشتباه انسانی جزئی از کار است با دیدن اشتباهات همکاران به یاری آنها رفته تا مشکلشان حل شود از هر کاری که باعث کاهش استرس همکاران خواهد شد دریغ نکینم و هیچ همکاری را تا دقیقه 90 به کمیته تخلفات معرفی ننماییم
-------------------------------------------------------------------------------------------
همکاران محترم جهت دانلود فایل پی دی اف از مطالب بالا جهت بایگانی و گرفتن پرینت از این مطالب روی عکس زیر کلیک کنید
سلام وقت بخیر به همه بزرگوارانی که این مطالب ارزشمند را تهیه کردند و در اختیار همکارانی که از این مطالب نیاز دارند قرار می دهند . ارزوی سلامتی و موفقیت و ارتقاء در کارهایتان را از خداوند منان خواهانیم